Politika Vlade RH na čelu s predsjednikom Andrejom Plenkovićem je državnu upravu staviti u službu hrvatskih građana, obrtnika i poduzetnika. Svi mi, službenici i dužnosnici, moramo biti servis hrvatskom gospodarstvu i hrvatskim građanima, procese moramo pojednostaviti, ubrzati i napraviti transparentnima. Administracija mora biti pomoć, a ne prepreka! – istaknuo je, između ostalog, ministar uprave (i član Središnjeg odbora HDZ-a) Lovro Kuščević u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju (prilog Spektar).

Intervju donosimo u cijelosti, zajedno s uvodom novinara Hrvoja Prnjaka:

Lovro Kuščević jedan je od HDZ-ovih ministara koji su u posljednjoj “rekonstrukciji” Vlade, u koju su ušli i HDZ-ovi partneri iz HNS-a, promijenili resor. Nije se bilo lako gotovo preko noći “prešaltati” na potpuno novu tematiku, ali Kuščeviću, kojeg prati glas radišnog ministra, to nije bio nepremostiv problem. Tako je postao i još jedan Bračanin, nakon SDP-ovog Arsena Bauka, koji je u kratkom roku došao na čelo Ministarstva uprave.

Nedavno ste imenovani ministrom uprave gdje ste došli iz Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja. U kakvom ste stanju ostavili ministarstvo kolegi Štromaru?

Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja imao sam priliku voditi u dva mandata i to je važan resor za Republiku Hrvatsku. Zahvaljujući i našim projektima, ulaganja u građevinarstvu su počela rasti, o čemu najbolje govore statistički podaci Državnog zavoda za statistiku o broju povećanih građevinskih aktivnosti i izdanih građevinskih dozvola. Raduje me što smo doveli do kraja Zakon o subvencioniranju stambenih kredita kojim se pomaže u rješavanju stambenog pitanja mladim hrvatskim obiteljima. Prvo smo ministarstvo koje je u jednom pozivu potrošilo gotovo cijelu šestogodišnju alokaciju EU sredstva, radi se o energetskoj obnovi višestambenih zgrada i javnih ustanova koji se bave odgojem i obrazovanjem. Na primjer, samo za obnovu KBC Firule i bazena na Poljudu osigurali smo preko 200 milijuna kuna. Zahvaljujući ovim projektima, već ove godine u Hrvatskoj će se otvoriti preko tisuću gradilišta, vrijednosti investicije preko milijardu i 700 milijuna kuna. Napravili smo niz izmjena u zakonodavstvu (Zakon o gradnji, Zakon o prostornom uređenju, Zakon o legalizaciji….), gdje smo unijeli niz kvalitetnih izmjena i spasili neke velike državne projekte.

Iz Ministarstva graditeljstva u Ministarstvo uprave – je li to ipak malo neobično?

Pravnik sam po struci, tri mandata sam bio načelnik općine, odradio sam jedan vijećnički mandat u Splitsko-dalmatinskoj županiji te sam i treći put imenovan za ministra. Zahvaljujući tom iskustvu dobro sam upoznat s djelokrugom rada općina, gradova i županija te radom državne uprave. Upoznat sam s poteškoćama, imam ideje kako popraviti taj sustav i napraviti bolju vertikalnu i horizontalnu suradnju te vjerujem kako ću im znati pristupiti na pravi način.

U kakvom ste stanju zatekli Ministarstvo uprave?

Na prvi pogled se vidi kako je promjena četiri ministra u dvije godine ostavila popriličan nered u ministarstvu. Veliki broj projekata nije u zadovoljavajućoj fazi razvoja. Neki koji su trebali biti završeni, nisu ni započeti, a neki započeti idu u krivom smjeru. Međutim, u ministarstvu ima dovoljno stručnih i kvalitetnih suradnika te vjerujem kako je moguće uspostaviti dobru sinergiju i s pojačanim tempom rada uspješno realizirati projekte koje je Vlada pred nas postavila ili će postaviti, a što građani s punim pravom od nas očekuju.

Koji su vam dugoročni ciljevi?

Politika Vlade RH na čelu s predsjednikom Andrejom Plenkovićem je državnu upravu staviti u službu hrvatskih građana, obrtnika i poduzetnika. Svi mi, službenici i dužnosnici, moramo biti servis hrvatskom gospodarstvu i hrvatskim građanima, procese moramo pojednostaviti, ubrzati i napraviti transparentnima. Administracija mora biti pomoć, a ne prepreka.

Lijepo rečeno, uostalom, to smo već i čuli, ali kako mislite to postići?

Za početak, maksimalnom digitalizacijom i međusobnim povezivanjem službi i institucija. Postoji izvrstan projekt e-Građani koji omogućava korisnicima sustava dobivanje velikog broja isprava “jednim klikom”. Danas sustav ima 37 funkcionalnosti, a želja nam je taj broj udvostručiti. Na taj način izbjegavamo lutanje građana po institucijama i smanjit će se gužve na “šalterima”. Koristim priliku pozvati naše sugrađane da aktiviraju sustav e-Građani jer pruža veliki broj pogodnosti koje možemo koristiti na jednom mjestu.

Što možete poručiti poduzetnicima i obrtnicima koji se i dalje žale na administrativne barijere?

I tu pripremamo jedan novi projekt. Želja nam je uspostaviti sustav e-Poslovanje koji bi, slično kao i e-Građani, omogućio poslovnim subjektima preuzimanje dokumentacije na svom računalu. Primjerice, potrebne dokumente iz porezne uprave, mirovinskog sustava i zdravstvenog osiguranja da ih pronađu na jednom mjestu i isprintaju u svom uredu – zato je potrebna suradnja svih državnih tijela i njihov angažman u omogućavanju pristupa dokumentima. No, u konačnici dugoročni cilj je državnom tijelu koje rješava predmet, točnije službenik u državnom tijelu, omogućiti samostalan pristup potrebnoj bazi podataka prigodom rješavanja predmeta, kako bi se maksimalno smanjio opseg dokumentacije koju građani ili poduzetnici moraju priložiti.

U vašu nadležnost spada i politički ustroj i nadzor nad radom jedinica lokalne i područne samouprave. Spremate li tu kakve promjene?

Politički ustroj je političko pitanje i na tome ćemo sasvim sigurno raditi. Mišljenja sam kako je potrebno provesti funkcionalnu i fiskalnu decentralizaciju, sve kako bismo našim sugrađanima uslugu napravili dostupnijom i ojačali institucije za pružanjem što kvalitetnije usluge. Bez obzira na broj jedinica lokalne samouprave, one moraju biti jake i u mogućnosti pružiti potrebne usluge našim sugrađanima.

Pisalo se o izmjeni i dopuni Zakona o lokalnoj i regionalnoj samoupravi, tj. o situaciji provođenja izvanrednih izbora u slučaju neizglasavanja proračuna?

Imajući u vidu političku fragmentaciju u općinskim, gradskim vijećima, odnosno, županijskim skupštinama, realno je za očekivati veliki broj izvanrednih izbora zbog nemogućnosti njihovog dogovora oko izglasavanja proračuna. Nama treba politička stabilnost, a ne izbori svake godine i upravo poradi toga pristupit ćemo izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi kako bismo redefinirali ovlasti i odnose na relaciji načelnik, gradonačelnik, župan – općinska i gradska vijeća te županijska skupština. Građani očekuju od čelnika da rade, a ne da se bave s izborima.

S obzirom na nedavno “preslagivanje” i spekulacije o novim izborima, što mislite, hoćete li uspjeti realizirati sve vaše ciljeve?

Vjerujem kako će Vlada odraditi mandat do kraja, a ja ću kao i do sad, dati sve od sebe da zajedno sa svojim suradnicima provodimo politiku Vlade RH na dobro svih naših sugrađana. Ozbiljno ćemo pristupiti reformama, a građani će dati svoj sud.

Do kraja svibnja općine, gradovi i županije trebali su Ministarstvu uprave dostaviti rezultate provjere vjerodostojnosti svjedodžbi i diploma svojih zaposlenika. Koliko njih još nije odgovorilo, i koliko ste lažnih isprava otkrili?

Ministarstvu je jako važno da svi državni službenici koji svakodnevno odlučuju o pravima naših sugrađana imaju valjane kvalifikacije za obavljanje svog posla. Do sada je pristiglo 307 izvješća iz općina, gradova i županija i otkriveno je ukupno osam nevjerodostojnih isprava. Zbog činjenice da je sam proces nespretno i nedorečeno pripremljen od strane Ministarstva za vrijeme ministra Kovačića, u razgovoru s institucijama iznalazimo rješenje kako ovaj veliki posao privesti kraju i osigurati sredstva za to. O kaznama odlučuju čelnici tijela sukladno zakonskim propisima.

Kakva sudbina očekuje toliko spominjanu spomen-ploču u Jasenovcu, na kojoj se nalazi sporni pozdrav “Za dom spremni”?

Ministarstvo uprave u suradnji s drugim državnim tijelima priprema nacrt odgovora na interpelaciju Kluba zastupnika SDP-a za Vladu Republike Hrvatske i, sukladno proceduri, bit će upućen u Hrvatski sabor.